Sexy selfies beïnvloeden het seksueel gedrag van jongeren

De jongeren komen steeds sneller in aanraking met seksuele content. De meest onschuldige zoekopdrachten op Google kunnen jongeren al leiden naar heuse pornowebsites of afbeeldingen.

Uit een recent doctoraatsonderzoek blijkt dat jongeren echter ook sterk beïnvloed worden door de selfies die vaak op sociale media zoals Facebook worden gegooid.

Niet dezelfde effecten

Gelukkig hebben de beelden die door de jongeren zijn gecreëerd niet dezelfde effecten als de beelden die door de porno-industrie worden ontwikkeld.

Wel toont het onderzoek aan dat jongeren weldegelijk met seks bezig zijn en dat de zin hiervoor, in tegenstelling tot vroeger, al in een eerder stadium wordt ontwikkeld.

Sexy uiterlijk

Het onderzoek dat gevoerd werd op jongeren tussen de 13 en 17 jaar oud betreft zowel meisjes als jongens. Een zeer belangrijk verschil met de porno-industrie is dat de beelden niet noodzakelijk vleselijke goesting in seks willen opwekken, maar eerder willen de jongeren zichzelf als sexy representeren voor hun online-vrienden.

Dit leidt niet tot de ontwikkeling van stereotiepe seksuele opvattingen, zoals wel het geval is in de wereld van de pornografische films, maar jongeren willen er sexy uitzien en dus zullen bepaalde seksuele eigenschappen deel uitmaken van hun dagelijkse leven in de manier waarop ze zichzelf representeren.

Niet voor alle jongeren

Het onderzoek toont aan dat de beeldvorming die door middel van selfies op sociale media is ontstaan, niet iedereen even sterk beïnvloedt.

De ideeën die elke jongeren al heeft over seks is belangrijk in de manier waarop ze de seksuele selfies interpreteren. Ook is er een belangrijk verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke jongeren. Uit het onderzoek blijkt dat het vooral meisjes zijn die sterk beïnvloed worden door de selfies en zichzelf ook het idee opdringen dat ook zij er zo uit moeten zien om als aantrekkelijk beschouwd te worden.


Plaats een reactie

Jouw e-mail adres is niet zichtbaar op de website